رویترز: ریاض خواستار خویشتن‌داری آمریکا در مقابل حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ شد

«رویترز: ریاض خواستار خویشتن‌داری آمریکا در مقابل حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ شد»

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۶ دسامبر به‌نقل از دو منبع نزدیک به عربستان سعودی نوشت که آن کشور از آمریکا خواسته است در واکنش به حمله‌های حوثی‌های یمن به کشتی‌های در حال حرکت در دریای سرخ خویشتن‌داری نشان دهد.

بنا بر ادعای رویترز، هدف عربستان سعودی از این درخواست تلاش برای جلوگیری از گسترش پیامدهای جنگ حماس و اسرائیل است.

پس از آغاز درگیری حماس و اسرائيل، حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌هایی که از خطوط حیاتی کشتی‌رانی دریای سرخ عبور می‌کنند حمله کرده‌اند. همچنین، با هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و موشک‌ به خاک اسرائیل حمله کرده‌اند.

این شبه‌نظامیان می‌گویند که حمله‌هایشان در حمایت از فلسطین است و هشدار داده‌اند تا زمانی که اسرائیل تهاجم به نوار غزه را متوقف نکند، به عملیاتشان ادامه خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها یکی از چند گروه در «محور مقاومت» مورد حمایت جمهوری اسلامی‌اند که از زمان آغاز درگیری حماس و اسرائیل در روز هفتم اکتبر، به هدف‌هایی در اسرائیل و نیز به نیروهای آمریکا در منطقه حمله کرده‌اند.

حمله حوثی‌ها به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ از این لحاظ مهم است که این دریا از شمال به کانال سوئز و از جنوب به تنگه باب‌المندب می‌رسد و محل تردد حجم چشمگیر و مهمی از محموله‌های نفتی به نقاط متعدد در جهان است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه گفت گشت‌زنی‌ها و محافظت‌های دریایی می‌تواند پاسخ مناسبی به هدف قرار دادن این کشتی‌ها در منطقه باشد. او افزود: «برای تشکیل یک گروه ضربت دریایی در حال مذاکره با کشورهای دیگریم تا عبور ایمن کشتی‌های کشورهای متحد آمریکا در دریای سرخ را تصمین کنیم.»

در ادامه، سالیوان جمهوری اسلامی را مسئول این حمله‌ها دانست و تاکید کرد: «حوثی‌ها کسانی‌اند که انگشتشان را روی ماشه است، اما سلاح‌های آن‌ها را ایران تامین می‌کند و معتقدیم مسئول نهایی این امر جمهوری اسلامی است.»

گفته‌های مشاور امنیت ملی آمریکا یک روز پس از آن بود که چند کشتی تجاری در حال عبور از دریای سرخ هدف حمله قرار گرفتند و یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در حمله‌ای چندساعته، در روز یکشنبه، سه پهپاد را سرنگون کرد.

بنا بر گزارش رویترز، عربستان سعودی تا کنون از نحوه مدیریت آمریکا در این وضع خرسند بوده است. این خبرگزاری به‌نقل از یک منبع آگاه نوشت: «آن‌ها آمریکایی‌ها را در این مورد، و درباره اینکه چرا باید درگیری غزه متوقف شود، زیر فشار گذاشته‌اند.»

عربستان سعودی، که خواهان توقف آنچه «جنگ وحشیانه» در غزه می‌نامد شده است، سیاست همه‌جانبه‌ای را با هدف تحکیم ثبات منطقه، پس از سال‌ها رویارویی با ایران و نیروهای نیابتی‌اش از جمله حوثی‌های یمن، در پیش گرفته است.

منابع آگاه به رویترز گفتند که عربستان سعودی خواستار پیشبرد روند صلح یمن حتی در شرایطی است که جنگ در غزه ادامه دارد و نگران آن است که این روند از مسیر خارج شود.

حوثی‌ها با ده‌ها هزار جنگجو و زرادخانه عظیم موشک‌های بالستیک و پهپادهای مسلح در قامت نیروی نظامی بزرگی ظاهر شده‌اند. منابع آگاه در این مورد به رویترز گفتند که حمله‌های حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بخشی از تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن برای وادار کردن اسرائیل به توقف حمله به غزه است؛ خواستی که ایران و عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه بر آن اتفاق‌نظر دارند.

رویترز ادعا کرد یکی از این منابع که در تهران مستقر است گفته است که نمایندگان حوثی، در نشستی در تهران در ماه نوامبر، در مورد حمله‌هایشان با مقام‌های ایرانی صحبت کرده و موافقت کردند که عملیاتی را به‌صورت «کنترل‌شده» انجام دهند تا به پایان دادن جنگ غزه کمک شود.

این خبرگزاری به‌نقل از یکی دیگر از این منابع نوشت که جمهوری اسلامی خواهان «جنگ همه‌جانبه در منطقه» نیست که خطر ورود مستقیم این کشور به درگیری‌ها را داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در حمله حوثی‌ها را رد می‌کند. با این حال، بریتانیا روز دوشنبه ۴ دسامبر (۱۳ آذر) با انتشار بیانیه‌ای، حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم و جمهوری اسلامی ایران را برای دست داشتن در این حمله‌ها نکوهش کرد.